خاطرات
ب- نقشه سیا در رابطه با فرهنگ عاشورا
اخیراً کتابی به نام "نقشهای برای جدایی مکاتب الهی" در آمریکا انتشار یافته که در آن گفتگوی مفصلی با دکترمایکلبرانت یکی از معاونان سابق سیا (سازمان اطلاعاتی مرکزی آمریکا) انجام شده است.(. روزنامه جمهوری اسلامی 5/3/83)24 او در این زمینه میگوید: "بعد از مدتها تحقیق، به این نتیجه رسیدیم که قدرت رهبر مذهبی ایران و استفاده از فرهنگ شهادت، در انقلاب ایران تأثیرگذار بوده است. ما همچنین به این نتیجه دست یافتیم که شیعیان، بیشتر از دیگر مذاهب اسلامی فعال و پویا هستند. در این گردهمایی تصویب شد که بر روی مذهب شیعه تحقیقات بیشتری صورت گیرد و طبق این تحقیقات، برنامهریزیهایی داشته باشیم. به همین منظور، چهل میلیون دلار بودجه برای آن اختصاص دادیم و این پروژه در سه مرحله بهترتیب زیر انجام شد... پس از نظرسنجیها و جمعآوری اطلاعات از سراسر جهان، به نتایج مهمی دست یافتیم؛ متوجهشدیم که قدرتِ مذهبِ شیعه در دست مراجع و روحانیت میباشد... این تحقیقات ما را به این نتیجه رساند که بهطور مستقیم نمیتوان با مذهب شیعه رودر رو شد و امکان پیروزی بر آن بسیار سخت است و باید پشت پرده کار کنیم. ما به جای ضربالمثل انگلیسی "اختلاف بیانداز، حکومت کن!" از سیاست "اختلاف بیانداز، نابود کن!" استفاده کردیم و در همین راستا برنامهریزیهای گستردهای را برای سیاستهای بلندمدت خود طرح کردیم. حمایت از افرادی که با مذهب شیعه اختلاف نظر دارند و ترویج کافر بودن شیعیان به گونهای که در زمان مناسب علیه آنها توسط دیگر مذاهب اعلام جهاد شود. همچنین باید تبلیغات گستردهای را علیه مراجع و رهبران دینی شیعه صورت دهیم تا آنها مقبولیت خود رادر میان مردم از دست بدهند.
یکی دیگر از مواردی که باید روی آن کار میکردیم، موضوع فرهنگ عاشورا و شهادتطلبی بود که هرساله شیعیان با برگزاری مراسمی این فرهنگ را زنده نگهمیدارند. ما تصمیم گرفتیم با حمایتهای مالی از برخی سخنرانان و مداحان و برگزارکنندگان اصلی اینگونه مراسم که افراد سودجو و شهرتطلب هستند، عقاید و بنیانهای شیعه و فرهنگ شهادتطلبی را سست و متزلزل کنیم و مسائل انحرافی در آن به وجود آوریم؛ به گونهای که شیعه یک گروه جاهل و خرافاتی در نظر آید. در مرحله بعد، باید مطالب فراوانی علیه مراجع شیعه جمع آوری شده و بهوسیله مداحان و نویسندگانِ سودجو انتشار دهیم و تا سال 1389 مرجعیت را -که سد راه اصلی اهداف ما میباشند- تضعیف کرده وآنان را به دست خود شیعیان و دیگر مذاهب اسلامی نابود کنیم و در نهایت تیر خلاص را بر این فرهنگ و مذهب بزنیم."(.نقشهای برای جدایی مکاتب الهی، منتشر شده در آمریکا، گفتگو با دکترمایکل برانت، یکی از معاونان سابق "سیا")25
سیر تاریخی مقابله علما با انحرافات عزاداری
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلیالله علیه و آله): یَحْمِلُ هَذَا الدِّینَ فِی کُلِّ قَرْنٍ عُدُولٌ یَنْفُونَ عَنْهُ تَأْوِیلَ الْمُبْطِلِینَ وَ تَحْرِیفَ
الْغَالِینَ وَ انْتِحَالَ الْجَاهِلِینَ کَمَا یَنْفِی الْکِیرُ خَبَثَ الْحَدِیدِ.(. وسائلالشیعه ج 27، ص 150)26
پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) می فرمایند: در هر قرنی، افراد عادلی پاسداری دین را به عهده میگیرند و تأویل اهل باطل و تحریف غلوکنندگان و دروغ نادانان را از دین میزدایند؛ همانگونه که دمِ آهنگر، مواد زائد را از آهن میزداید.
گوهر یکدانه اقامه عزای ائمه هدی(علیهمالسلام) چون اکسیری حیات بخش، یکی از مهمترین کارکردها را در حفظ مکتب اهلبیت (علیهمالسلام) به عهده دارد؛ از این رو، علمای اعلام در حفظ و صیانت از این مجالس اهتمام تامّ داشته و کوشیدهاند آن را از گزند انحرافات و تندرویها محفوظ نگاه دارند.
در دوران معاصر نیز این رسالت حساس، مورد توجه و اهتمام زعمای حوزه علمیه قرارداشته، علمای روشنبین به سهم خود در زدودن آفاتی که از روی جهالت عوام و گاه با تحریک و توطئه معاندان، دامنگیر این محافل گرانقدر میشد، کوشیدهاند.(. چراکه حضرت رسول اکرم (صلیاللهعلیهوآله) فرمودند: "إِذا ظَهَرتِ البِدعُ فی اُمَّتی فَلیظهَر العالِمُ عِلمَهُ، فَمَن لم یفعَل، فَعَلَیهِ لَعنَةُ الله"؛ هنگامی که بدعتهایی (نوآوریهای باطلی) در امتم ظاهر شد، عالم دین باید علمش را اظهار کند و کسی که چنین نکند، لعنت خدا بر او باد. اصول کافی، ج1، ص54)27
جریان مقابله علمای ربّانی با این انحرافات را در دوران معاصر، میتوان در سه مقطع مورد بررسی و کنکاش قرار داد:
1. موج اول؛ مبارزه علامه سیدمحسنامین(رحمهالله) با انحرافات عملی در عزاداری و حمایت سید ابوالحسن اصفهانی(قدسسره) از نهضت تنزیه
2. موج دوم؛ مقابله حضرت امام خمینی(قدس سره) با قمه زنی و امثال آن
3. موج سوم؛ حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب(مدظلهالعالی) در مورد قمه زنی، با هدف پیراستن عزاداری حسینی از پیرایههای قابل سوءاستفاده دشمنان تشیع