خاطرات
ب- سایر علما
شهید آیه الله مرتضی مطهری(قدسسره)
قمه زنی در شرایط فعلی هیچ دلیل عقلی و نقلی بر آن نداریم و یکی از مصادیق بارز تحریف محسوب می گردد و حداقل اینکه در زمان فعلی، باعث زیر سوال رفتن تشیع می گردد. از برنامه هایی که هیچ ارتباطی با اهداف امام حسین(علیه السلام) ندارد، تیغ، قمه و قفل زدن است. قمه زدن هم همین طور است؛ این کار، کار غلطی است. یک عده قمه ها را بگیرند، به سرهای خودشان بزنند و خون ها را بریزند که چه شود؟ کجای این حرکت، عزاداری است.(حوزه و روحانیت، ج 2، ص 173.)
3. بدعت بودن قمهزنی
حضرت آیت الله علی مشکینی(قدسسره)
... عزاداری آن حضرت عمل سیاسی است، پس باید ازمخلوط شدن کارهایی که جنبه سیاسی آن را مخدوش و یا عنوان خرافیت و وهن اسلام می بخشد، اجتناب نمود. حتی اگر شخص قمهزن، قصد صدمه خوردن اسلام را نداشته باشد، باز بدعت و حرام است.
4. لزوم تبعیت از حکم ولی فقیه در حرمت قمهزنی
الف- فتاوی مراجع تقلید
حضرت آیت الله العظمی اراکی(قدسسره)
دستور ولی امر مسلمین مبنی بر جلوگیری از اعمال خرافی درعزاداری محرم لازم الاطاعه است.(. رجوع کنید به کتاب "پیرامون عزاداری عاشورا"، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ص 37)53
حضرت آیت الله العظمی حسین مظاهری
سؤال: قمه زدن از نظر فقهی چه حکمی دارد؟
چون ولایت فقیه نهی از آن کردهاند، همه باید از این کار پرهیز کنند؛ گرچه مقلّد کسی باشند که جایز بداند.
(به نقل از پایگاه اطلاعرسانیwww.almazaheri.ir)