د- عمومیت پیدا کردن و تظاهر به قمه زنی در زمان کنونی
اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند، من قلباً از او ناراضیام. این را من جدّاً عرض میکنم. یک وقت بود در گوشه و کنار، چند نفر دوْرِ هم جمع میشدند و دور از انظار عمومی مبادرت به قمهزنی میکردند و کارشان، تظاهر - به این معنا که امروز هست- نبود. کسی هم به خوب و بدِ عملشان کار نداشت؛ چرا که در دایرهی محدودی انجام میشد. اما یک وقت بناست که چند هزار نفر، ناگهان در خیابانی از خیابانهای تهران یا قم یا شهرهای آذربایجان و یا شهرهای خراسان ظاهر شوند و با قمه و شمشیر بر سر خودشان ضربه وارد کنند؛ این کار، قطعاً خلاف است. امام حسین(علیهالسّلام)، به این معنا راضی نیست. من نمیدانم کدام سلیقههایی و از کجا این بدعتهای عجیب و خلاف را وارد جوامع اسلامی جامعهی انقلابی ما میکنند؟!(- بیانات در جمع روحانیون استان "کهگیلویه و بویراحمد" در آستانهی ماه محرم17/03/1373)68 اگر قمه زدن به صورت عملی انفرادی در خانههای در بسته انجام میگرفت، ضرری که ملاک حرمت است، فقط ضرر جسمی بود، ولی وقتی این کار علی رؤوسالاشهاد و در مقابل دوربینها و چشمهای دشمنان و بیگانگان بلکه در مقابل چشم جوانان خودمان انجام میگیرد، آن وقت دیگر ضرری که باید معیار حرمت باشد فقط ضرر جسمی و فردی نیست، بلکه مضرات بزرگ تبلیغی که با آبروی اسلام و شیعه سروکار دارد نیز باید مورد توجّه باشد. امروز این ضرر، بسیار بزرگ و شکننده است و لذا قمه زدن علنی و همراه با تظاهر، حرام و ممنوع است(. همان)69
نوشته شده توسط یک گمنام در یکشنبه 87/4/16 و ساعت 12:3 صبح | نظرات دیگران()