سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
با اظهار دوستی، دوستی استوار می شود . [امام علی علیه السلام]
 
امروز: جمعه 103 اردیبهشت 7

ا- اضرار و ایذاء

الف- فتاوی مراجع تقلید
 
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
 بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‏گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می‏کند، خودداری کنند.‏  (، ذیل کلمه قمه زنیmakaremshirazi.‏orgپایگاه اینترنتی)

ب- سایر علما
 
حضرت آیت الله احمدی میانجی (‏قدس‏سره)
.‏.‏.‏ اگر فقهاء عظام(رحمه الله علیهم اجمعین) گاهی در فتاوی بشرط عدم ضرر به نفس تجویز نموده‏اند، قطع نظر از عنوان وهن مذهب بوده است و همچنین کارهایی که به نحوی عقیده شیعه در دنیا معرفی می‏شود ولو اینکه عامل، چنین قصدی ندارد، باز به عنوان بدعت حرام می‏شود، علاوه بعد از حکم ولی امر مسلمین، دیگر جای این سوال نیست و اطاعت معظم له واجب است.‏
فتوای آیه الله علامه امین عاملی(‏قدس‏سره)
قمه‏زنی و اعمالی دیگر از این قبیل در مراسم عزاداری حسینی به حکم عقل و شرع حرام است و زخمی ساختن سر، که نه سود دنیوی دارد و نه اجر اخروی، ایذاء نفس است که خود در شرع حرام است و در مقابل این عمل، شیعه‏ی اهل بیت را در انظار مردم مورد تمسخر قرار داده و آنها را وحشی قلمداد می‏کنند و شکی نیست که این اعمال ناشی از وساوس شیاطین بوده و موجب رضایت‏خدا و پیامبر و اهل بیت اطهار نیست و البته تغییر نام این اعمال در ماهیت و حکم شرعی آن که حرمت است، تغییری نمی‏دهد.‏(اعیان الشیعه، ج 10، ص 363)
آیت الله سید محمود شاهرودی
بسمه تعالی
بدون شک برپایی مراسم عزاداری و سوگواری نسبت به ائمه اطهار و اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، خصوصا در مصیبت جانسوزحضرت ابی عبدالله الحسین(علیه السلام) امری مهم و بلکه یکی از فرائض و واجبات کفائی است، لیکن در کیفیت برگزاری مراسم وشیوه های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد:‏
1- آنکه موجب ضرر به شخص برگزار کننده و یا دیگران نشود و این شرط را هر مکلفی می تواند
تشخیص دهد.‏.‏.‏(قم 4/محرم الحرام 1415 سید محمود شاهرودی)
حضرت آیت الله شیخ محمد حسین کاشف الغطاء
اگر بخواهیم موافق قواعد فقهی و استنباط احکام شرعی در مورد مسأله لطمه به صورت زدن و اعمالی از این
قبیل همچون قمه زنی و.‏.‏.‏ که در این روزگار جریان دارند، نظر دهیم، به چیزی جز حرمت دست نیافته و چاره ای جز فتوا به منع و تحریم آنها نخواهیم داشت؛ زیرا هیچ مخصّصی که بتواند عمومات حرمت اضرار و ایذاء به بدن و حرمت به خطر انداختن جان انسانی را د راین موارد تخصیص زده باشد، وجود نداشته و دلیلی نداریم که بتوان این موارد را از حکم به حرمت خارج نمود.‏.‏.‏ این د رحالی است که بیشتر اشخاصی که این کارها را انجام می دهند، بیشتر از روی تظاهر، ریا، تعصب و تملّق به عمل می آورند، بی آن که قصدی درست و نیت صالحی داشته باشند.‏ که از این جهت نیز خای از اشکال نبوده، بلکه حرام بودن آن به خاطر برخی از دلایل زمانی و مکانی مضاعف خواهد بود.‏ (الفردوس الأعلاء، ص 22-19)

2- عدم وجود سند شرعی برای آن

الف- فتاوی مراجع تقلید 
 
حضرت آیت الله العظمی صالحی مازندرانی(‏قدس‏سره)
باسمه العلیم.‏ از منابع فقه چه لبیه و چه لفظیه بالخصوص او بالاطلاق او العموم جواز و اباحه قمه‏زنی فضلا از رجحان آن در مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین‏(علیه السلام) مستفاد نمی‏گردد، بلکه مقتضای ادله و عناوین ثانویه حرمت و عدم جواز است.‏ لذا اجتناب از آن واجب و لازم است.‏ برادران ایمانی می‏دانند که قمه را باید بر فرق قمه کشان خائن و قداره بندان جانی زد .‏ (محرم الحرام 1415 - خرداد 1373)


 نوشته شده توسط یک گمنام در یکشنبه 87/4/16 و ساعت 12:39 صبح | نظرات دیگران()

ب- سایر علما
 
حضرت آیت الله علی مشکینی(‏قدس‏سره)
بعد التسلیم و التحیه، امور مذکور فوق، بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتا محرم است.‏ مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزی حضرت حسین (علیه الصلاه و السلام) که یکی از عبادات است، جدا خودداری نمایند .‏.‏.‏.‏ اعمال فوق مورد نهی مقام معظم ولایت امر مسلمین قرار گرفته و حکم معظم له واجب الاتباع است.‏ 
حضرت آیت الله محمد یزدی
اطاعت از حکم ولی امر مسلمین بر همه لازم است و تخلف آن معصیت و گناه و متخلف معاقب خواهد بود.‏ " بسیاری از مذکورات خلاف شرع بیّن و حرام است و برخی جزء بدع یا موجب وهن مذهب و تضعیف اسلام است.‏ گذشته از آن‏که اطاعت از حکم ولی امر مسلمین؛ حضرت آیت الله خامنه ای بر همه واجب و لازم است و تخلف از آن معصیت و گناه است و متخلف معاقب خواهد بود و نظر دیگر نمی تواند حکم ولی امر را جایز التخلف کند.‏ چه آن‏که حق حکم منحصر به ولی امربالفعل است و فتوی ناقض حکم نیست"
حضرت آیت الله محمد مؤمن
اطاعت احکام ولی فقیه واجب است.‏
حضرت آیت الله احمدی میانجی(‏قدس‏سره)
عملی که موجب وهن مذهب شود جایز نیست.‏.‏.‏ بعد از حکم ولی امر مسلمین دیگر جای این سوال نیست و اطاعت معظم له واجب است.‏
حضرت آیت الله حسین راستی کاشانی
بر همه مؤمنین واجب است از اینگونه امور اجتناب نمایند و با پیروی از رهبری و وحدت کلمه، دشمنان اسلام را از آسیب رساندن به اسلام و مسلمین مأیوس گردانند.‏
حضرت آیت الله ابراهیم امینی
.‏.‏.‏ و ثالثا مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای (دامت برکاته) از انجام این قبیل امور نهی شدید فرموده اند و اطاعت از معظم له بر همه شیعیان و پیروان ولایت فقیه لازم و مخالفت با آن حرام است.‏ بدین جهت از عموم شیعیان انتظار می رود که در انجام مراسم عزاداری، از این قبیل امور اجتناب نمایند.‏ خدا ما را از شیعیان راستین امام حسین (علیه السلام) قرار دهد.‏" 
حضرت آیت الله شرعی
"مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‏ای (مدظله العالی) حماسه عاشورای حسینی را یکی از شاخص های قوی و توانمند مبارزات اصیل شیعی می دانند و به استناد تاریخ ثبت شده و متقن کربلا و روایات رسیده از معصومین(صلوات الله علیهم اجمعین) اقامه عزای سالار شهیدان را افضل قربات دانسته و تاکید شدید بر آن دارند.‏ ایشان می فرمایند حرکت های سنتی عاشورا می بایست بیانگر و تقویت کنند پیام جهاد ایثار شهادت و ترجمان اسلام و مکتب باشد.‏ قمه‏زنی و قفل زنی و .‏.‏.‏ یک فرآیند ناموزون و ناهماهنگ با اهداف اصیل و ارزش‏های عظمی است که موجب وهن مکتب عاشورایی است.‏ در این ارتباط بر آحاد عزاداران و عاشوراییان واجب است فرمان و حکم ولی امرمسلمین جهان را اطاعت نمایند.‏ بدیهی است سهل‏انگاری و عدم اطاعت، مبغوض حضرت حق متعالی است.‏" 
حضرت آیت الله سید جعفر کریمی
.‏.‏.‏.‏ با عنایت به اظهار نظر فقیهانه مقام معظم رهبری؛ حضرت آیت الله خامنه‏ای(مد ظله الوارف) در این رابطه، پرداختن به امور فوق الاشاره به بهانه و عنوان عزاداری ومخالفت با نظرلازم الاتباع حضرت ولی امر مسلمین(مد ظله) دراین باره شرعا حرام و موجب استحقاق عقاب است.‏
حضرت آیت الله سید محسن خرازی
در موارد فوق الذکر اطاعت و پیروی از ولی فقیه و حاکم اسلامی لازم و واجب است.‏  
حضرت آیت الله عباس محفوظی
از آنچه که موجب وهن است باید پرهیز شود و اطاعت ولی امر مسلمین لازم است.‏  
حضرت آیت الله محسن حرم پناهی
اطاعت از احکام ولی فقیه واجب است.‏ 
حضرت آیت الله حسن تهرانی
در وضع کنونی، اموری که از مذکورات موجب وهن مذهب شیعه است، جایز نیست و اطاعت از حکم مقام معظم رهبری در این باره لازم است.‏ 
آیت الله احمد آذری قمی
.‏.‏.‏ سرپیچی از اطاعت مقام معظم رهبری،گناه کبیره و موجب ضعف حکومت مقدس اسلامی است و به نذرهایی که قبلاً انجام گرفته وفا واجب نیست ، بلکه حرام است.‏ 
حضرت آیت الله سید محمد ابطحی
از کارهایی که موجب وهن مذهب است، باید اجتناب شود و آنچه که ولی فقیه دستور دادند واجب الاتباع می‏باشد.‏ 
حضرت آیت الله استادی
با توجه به بیانات مقام معظم رهبری(دامت برکاته) لازم است ارادتمندان به حضرت ابی عبدالله الحسین(علیه السلام) در مراسم عزاداری از شیوه هایی استفاده کنند که تعظیم شعائر الله باشد و از کارهایی که به فرموده معظم له موجب وهن مذهب است جدا خودداری نمایند.‏ امید است همگی مورد لطف و عنایت حضرت سیدالشهداء(علیه السلام) باشیم.‏" 
حضرت آیت الله راستی کاشانی
"بعد الحمد و الصلوه .‏.‏.‏.‏.‏.‏ امروز که روز حاکمیت اسلام است و رهبر عظیم الشان انقلاب؛ ولی امر مسلمین؛ حضرت آیت الله خامنه‏ای(دام ظله العالی) از قمه زدن و نظایر آن نهی فرموده اند و استکبار جهانی از هیچ توطئه ای علیه اسلام و امت اسلام و ایجاد تفرقه در صفوف مسلمین فرو گذار نمی کند بر همه مومنین واجب است از اینگونه اموراجتناب کنند و با پیروی از رهبری و وحدت کلمه، دشمنان اسلام و مسلمین را مایوس گردانند خداوند متعال همه را از عزاداران اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و انصار حضرت ولی الله اعظم؛ امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار دهد.‏" 
حضرت آیت الله محمدی گیلانی
هر آنچه که مایه وهن شریعت اسلام است، طبعا حرام و خصوصا اگر مورد نهی ولی امر مسلمین است، بر عموم، اطاعت از آن واجب است.‏ 
حضرت آیت الله موسوی تبریزی
عزاداری روزهای محرم و صفر و زنده نگه داشتن قیام مقدس حسین بن علی(علیه السلام) از بهترین عبادات و قربات است و هر عملی که موجب وهن اسلام و قیام مقدس حضرت اباعبدالله(علیه السلام) باشد حرام است و اطاعت از حکم ولی امر مسلمین، واجب و لازم است.‏ 
حضرت آیت الله مقتدایی
.‏.‏.‏.‏ با تشخیص موضوع و اعلام حکم بر حرمت قمه زدن و نظایر آن از طرف رهبر معظم انقلاب؛ ولی امر مسلمین؛ حضرت آیت الله خامنه‏ای(دامت برکاته) اطاعت از معظم له بر آحاد مسلمین لازم و تخلف از آن حرام است.‏
 حضرت آیت الله سید کاظم حائری
اولاً ما شاهد آنیم که قمه‏زنی و بعضی اعمال شبیه به آن، ذاتاً موجب تخریب وجهه اسلام و تشیع گشته‏اند و دشمنان کافر نیز در زمان حاضر برای آسیب واردکردن به ما در اینگونه اعمال تکیه نموده، تا دین ما را دین خرافه و وحشی‏گری معرفی نمایند.‏
و ثانیاً چه ما چنین دیدی را نسبت به قمه‏زنی به دست آورده باشیم یا نه، باید از اوامر ولی امر مسلمین، حضرت آیت‏الله خامنه‏ای(حفظه‏الله) در این مورد اطاعت کنیم؛ زیرا ایشان در این مورد موضع‏گیری صریح و روشنی نموده‏اند که دیگر هیچگونه عذری را برای مخالفت باقی نمی‏گذارد و بر تمامی مسلمین واجب است که از دستورات ایشان اطاعت نمایند؛ چه کسانی که با ایشان در فتوا هم نظرند و یا از ایشان تقلید می‏کنند و چه کسانی که در این فتوا با ایشان هم نظر نبوده و یا از کس دیگری تقلید کنند؛ در هر صورت بر همه مسلمین واجب است از ایشان به خاطر ولی امر بودن‏شان تبعیت کنند.‏ سایت اینترنتی www.‏alhaeri.‏com
آیت الله سید محمود شاهرودی
بسمه تعالی
.‏.‏.‏ در کیفیت برگزاری مراسم وشیوه های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد:‏ .‏.‏.‏
2- آنکه موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هریک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است و تشخیص این امر از اختیارات ولی امر مسلمین است؛ بدان معنی که اگر در شرائط خاصی ولی امر مسلمین چنین تشخیص بدهد که شیوه بخصوص بر خلاف مصلحت جامعه اسلامی و یا موجب وهن و ضربه زدن به دین و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی است و بر اساس آن از برگزاری آن منع نماید، تبعیت از ایشان بر همگان واجب است و در این رابطه آحاد مکلفین نمی توانند از نظر شخصی خود تبعیت کنند.‏ قم 4/محرم الحرام 1415 سید محمود شاهرودی

 نوشته شده توسط یک گمنام در یکشنبه 87/4/16 و ساعت 12:37 صبح | نظرات دیگران()

ب- سایر علما
 
شهید آیه الله مرتضی مطهری(‏قدس‏سره)
قمه زنی در شرایط فعلی هیچ دلیل عقلی و نقلی بر آن نداریم و یکی از مصادیق بارز تحریف محسوب می گردد و حداقل اینکه در زمان فعلی، باعث زیر سوال رفتن تشیع می گردد.‏ از برنامه هایی که هیچ ارتباطی با اهداف امام حسین(علیه السلام) ندارد، تیغ، قمه و قفل زدن است.‏ قمه زدن هم همین طور است؛ این کار، کار غلطی است.‏ یک عده قمه ها را بگیرند، به سرهای خودشان بزنند و خون ها را بریزند که چه شود؟ کجای این حرکت، عزاداری است.‏(حوزه و روحانیت، ج 2، ص 173.)

3.‏ بدعت بودن قمه‏زنی
 
حضرت آیت الله علی مشکینی(‏قدس‏سره)
.‏.‏.‏ عزاداری آن حضرت عمل سیاسی است، پس باید ازمخلوط شدن کارهایی که جنبه سیاسی آن را مخدوش و یا‌ عنوان خرافیت و وهن اسلام می بخشد، اجتناب نمود.‏ حتی اگر شخص قمه‏زن، قصد صدمه خوردن اسلام را نداشته باشد، باز بدعت و حرام است.‏

4. لزوم تبعیت از حکم ولی فقیه در حرمت قمه‌زنی

الف- فتاوی مراجع تقلید
 
حضرت آیت الله العظمی اراکی(‏قدس‏سره)
دستور ولی امر مسلمین مبنی بر جلوگیری از اعمال خرافی درعزاداری محرم لازم الاطاعه است.‏(.‏ رجوع کنید به کتاب "پیرامون عزاداری عاشورا"، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، ص 37)53
حضرت آیت الله العظمی حسین مظاهری
سؤال:‏ قمه زدن از نظر فقهی چه حکمی دارد؟
چون ولایت فقیه نهی از آن کرده‏اند، همه باید از این کار پرهیز کنند؛ گرچه مقلّد کسی باشند که جایز بداند.‏
(به نقل از پایگاه اطلاع‏رسانیwww.‏almazaheri.‏ir)


 نوشته شده توسط یک گمنام در یکشنبه 87/4/16 و ساعت 12:37 صبح | نظرات دیگران()

5. وهن بودن قمه زنی

الف- فتاوی مراجع تقلید
 
حضرت امام خمینی(‏قدس‏الله‏نفسه‏الزکیه)
بسمه تعالی در وضع موجود قمه نزنند، و شبیه خوانی اگر مشتمل بر محرمات و موجب وهن مذهب نباشد، مانع ندارد؛ اگر چه روضه خوانی بهتر است و عزاداری برای سید مظلومان از افضل قربات است.‏ (استفتاءات امام، ج 3، سؤالات متفرقه، س 37)
حضرت آیت الله العظمی خویی(‏قدس‏سره)
اگر قمه‏زنی و زنجیر زنی با قلاب‏های فلزی که در ماه محرم انجام می‏گیرد، منجر به ضرر و زیان قابل توجهی شده و یا هتک، تمسخر و توهین به دین و مذهب را به دنبال آورد، جایز نیست.‏ (المسائل الشرعیه، استفتاءات الامام الخویی، العبادات؛ و الطریق النجاه، ج 2، ص 445)
حضرت آیت الله العظمی خامنه‏ای
قمه‏زنی علاوه بر اینکه از نظر عرفی از مظاهر حزن و اندوه محسوب نمی‏شود و سابقه‏ای در عصر ائمه(ع) و زمان‏های بعد از آن ندارد و تأییدی هم به شکل خاص یا عام از معصوم (ع) در مورد آن نرسیده است، در زمان حاضر موجب وهن و بدنام شدن مذهب می‏شود؛ بنابراین در هیچ حالتی جایز نیست.‏ و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.‏(اجوبه الاستفتاءات، س 1461)
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب می‏گردد و یا آسیبی به بدن آنها وارد می‏کند، خودداری کنند.(‏makaremshirazi.‏org ، کلمه قمه زنی)
حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ جواد تبریزی(‏قدس‏سره)
عزاداری خامس آل عبا از مهم‏ترین شعائر دینی و رمز بقای تشیع می‏باشد؛ ولی بر عزاداران عزیز لازم است از کارهایی که موجب وهن مذهب و سوء استفاده دشمنان اسلام و اهل بیت(علیهم السلام) می‏شود، اجتناب کنند.‏(.‏ درباره فتوای ایه الله تبریزی متاسفانه نقل قول‏های ناصحیحی منتشر شده است؛ برای دست یافتن به فتوای ایشان ، به ذکر سه مساله از سایت دفتر معظم له می‏پردازیم؛
 سوال 1832- این افرادی که در مجالس سوگواری ائمه اطهار (علیهم السلام) بسیار سینه می زنند و بدن خود را سُرخ می کنند و از حالت خود خارج می شوند، آیا کار درستی انجام می‏دهند؟ جواب:‏ بسمه تعالی؛ مانعی ندارد و داخل عنوان جزع است و جزع بر ائمه (سلام الله علیهم) مستحب است؛ والله العالم.‏"
اما در جواب سوال 1851، قمه زنی را به عنوان جزع بودن نمی‏پذیرند:‏
 سوال 1851:‏ در زمان حاضر قمه زدن برای امام حسین (علیه السلام) یا به عشق امام حسین(علیه السلام)چه حکمی دارد؟
جواب:‏ بسمه تعالی؛ عزاداری حضرت سید الشهداء (علیه السلام) و سایر معصومین (علیهم السلام) به هر صورتی که عنوان جزع بر آن منطبق باشد، مطلوبیت شرعی دارد.‏ قمه زنی فی نفسه مانعی ندارد، و لکن دخول آن در جزع محل بحث می باشد؛ والله العالم.‏ )54 (استفتاءات، س2003 و 2012 و 2014)


 نوشته شده توسط یک گمنام در یکشنبه 87/4/16 و ساعت 12:35 صبح | نظرات دیگران()

ب- سایر علما
 
حضرت آیت الله علی مشکینی(‏قدس‏سره)
بعد التسلیم و التحیه امور مذکور فوق بنفسه در شرع اسلام مورد اشکال و بلکه بعضی از آنها ذاتا محرم است.‏ مسلمین باید از وارد کردن آنها در مراسم تعزی حضرت حسین(علیه الصلاه و السلام) که یکی از عبادات است جدا خودداری نمایند .‏.‏.‏.‏
حضرت آیت الله جوادی آملی
چیزی که مایه وهن اسلام و پایه هتک حرمت عزاداری است، جایز نیست، انتظار می رود از قمه زنی و مانند آن پرهیز شود.‏  
حضرت آیت الله احمدی میانجی(‏قدس‏سره)
عملی که موجب وهن مذهب شود، جایز نیست .‏.‏.‏ 
حضرت آیت الله ابراهیم امینی
با توجه به اینکه مشروعیت امور فوق به اثبات نرسیده و در شرایط کنونی موجب وهن مذهب شیعه می شود،
اجتناب از آن بر عزاداران امام حسین(علیه‏السلام) لازم است.‏ " با اینکه عزاداری برای سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) یک عبادت و موجب تقرب به خدای سبحان است و ائمه معصومین (علیهم السلام) در این باره تاکید، لکن بر علاقه مندان به اهل بیت واجب است از انجام امور فوق اجتناب نمایند؛ زیرا اولا امور مذکور در بین عرف مردم به عنوان عزاداری مرسوم نیست و حکم به استحباب و مشروعیت آنها بدون وجه است.‏ ثانیا در اوضاع و شرایط کنونی جهان امور مذکور از خرافات به شمار می‏رود و موجب وهن شیعه می‏باشد .‏.‏.‏
حضرت آیت الله ملکوتی
عزاداری حضرت سید الشهداء سبط رسول اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) باید لایق و شایسته به آن امام بزرگوار باشد و موجب وهن و تضعیف اسلام ومذهب تشیع نباشد بلکه مثل قیام آن حضرت باعث بقاء و عزت اسلام و مسلمانان بوده و عاری و منزه از هرگونه بدعت و خرافات باشد.‏ 
حضرت آیت الله مقتدایی
با استقرار جمهوری اسلامی ایران و تشکیل حکومت اسلامی بر اساس قرآن و وحی توجه همه ملت‎ها و دولت‏ها به اسلام جلب و احکام نورانی و مترقی اسلام مورد مداقه صاحب نظران قرار گرفته و می رود تا همانند خورشیدی تابان در سطح جهان بسط پیدا کند؛ لذا دشمنان اسلام که حقیقت و موجودی خود را در خطر می‏بینند، در مقام هستند به هر وسیله و بهانه اسلام را ملکوک و خدشه دار نمایند.‏ از این جهت اموری که امروز موجب وهن به اسلام و تضعیف عقاید مسلمین می گردد، شرعا حرام و مسلمین باید از آنها خودداری نمایند .‏.‏.‏
حضرت آیت الله محمدی گیلانی
هر آنچه که مایه وهن شریعت اسلام است، طبعا حرام و خصوصا اگر مورد نهی ولی امر مسلمین است، بر
عموم اطاعت از آن واجب است.‏
حضرت آیت الله موسوی تبریزی
عزاداری روزهای محرم و صفر و زنده نگه داشتن قیام مقدس حسین بن علی(علیه السلام) از بهترین عبادات و قربات است و هر عملی که موجب وهن اسلام و قیام مقدس حضرت اباعبدالله(علیه السلام) باشد، حرام است و اطاعت از حکم ولی امر مسلمین واجب و لازم است.‏ 
آیت الله سید محمود شاهرودی
بسمه تعالی
در کیفیت برگزاری مراسم وشیوه‏های آن بایستی سه شرط را مد نظر قرار داد:‏ .‏.‏.‏
2- آنکه موجب وهن دین و مکتب تشیع و یا جامعه اسلامی و یا نظام مقدس جمهوری اسلامی نباشد؛ زیرا که وهن هریک از آنها از اعظم محرمات و کبائر است .‏.‏.‏
3-آنکه متناسب با روح اسلام و ارزش‏های متعالی مکتب اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) باشد و با احکام و تعالی حقه آنان منافات نداشته باشد.‏
قم 4/محرم الحرام 1415 سید محمود شاهرودی
 
6- موجب سوء استفاده دشمنان شدن
 
حضرت آیت الله راستی کاشانی
.‏.‏.‏.‏.‏.‏ اقامه عزای حضرت ابی عبدلله الحسین؛ سید الشهداء(علیه‏السلام) از افضل قربات الی الله تعالی و موجب تجدید حیات اسلام و ایمان است و بر مومنین است هرچه با شکوه تر آن را برگزار نمایند و از هر اموری که موجب وهن اسلام و دست آویز دشمنان اسلام است، اجتناب کنند.‏

 نوشته شده توسط یک گمنام در یکشنبه 87/4/16 و ساعت 12:34 صبح | نظرات دیگران()

7. غیر منطقی و غیر قابل پذیرش بودن

الف- فتاوی مراجع تقلید
 
حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(‏قدس‏سره)
با توجه به گرایشی که نسبت به اسلام و تشیع بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در اکثر نقاط جهان پیدا شده، و ایران اسلامی به عنوان امّ القرای جهان اسلام شناخته می شود، و اعمال و رفتار ملت ایران به عنوان الگو و بیانگر اسلام مطرح است، لازم است در رابطه با مسایل سوگواری و عزاداری سالار شهیدان حضرت ابی عبدالله الحسین (علیه السلام)به گونه ای عمل شود که موجب گرایش بیشتر و علاقمندی شدیدتر به آن حضرت و هدف مقدس وی گردد.‏ پیداست در این شرایط، مسأله قمه زدن نه تنها چنین نقشی ندارد، بلکه به علّت عدم قابلیت پذیرش و نداشتن هیچگونه توجیه قابل فهم مخالفین، نتیجه سوء بر آن مترتب خواهد شد.‏ لذا لازم است شیعیان علاقمند به مکتب امام حسین (علیه السلام) از آن خودداری کنند.‏ و چنانچه در این مورد نذری وجود داشته باشد، نذر واجد شرایط صحّت و انعقاد نیست.‏ (جامع‏المسائل، ج، س 2173.‏1)
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی
مکتب سالار شهیدان حضرت ابی عبد الله علیه السلام، مکتب امر به معروف و نهی از منکر و چشمه جوشان ارزش‏های اسلامی است و تاریخ خونبار عاشورا همیشه با آفریدن حماسه ها و موج ها و با به حرکت در آوردن احساسات و عواطف، الهام بخش کلیه نهضت ها و قیام هایی که علیه ظالمان و جباران روزگار صورت گرفته، بوده است.‏.‏.‏ این خاطره به جوش آورنده خون‏هایی است که در دل علاقه مندان این مکتب موج می زند.‏ مخصوصا در جهان کنونی که دشمنان اسلام از اسلام سیلی خورده و منافع نامشروع خود را از دست رفته می بینند، در فکر انتقام گرفتن از اسلام ناب محمدی هستند، لذا لازم است (شیعیان) با مراسم عزاداری کار زینبی بکنند یعنی با منطق اسلام توام و از هرگونه حرکتی که این دین مقدس را بی منطق قلمداد نماید، منزه باشد و عزاداران محترم و متعهد به جای اینکه قمه را فرق خود بکوبند در فکر آن باشند، قمه را بر سر دشمنان اسلام که اراضی آنان را اشغال و در فکر تضعیف آنان می باشند و منابع آنان را غارت و بالاخره هر روزی با ترفند جدیدی حیات اسلامی آنان را به مخاطره می اندازند، بکوبند.‏ (استفتاءات، ج 2، س 597.‏)

ب- سایر علما

 حضرت آیت الله محمد ابراهیم جناتی
از انجام این کارهای ناشایست، وهن آور، نسنجیده و خرافی که در مبانی فقهی و پایه های شناخت احکام شرعی ریشه ندارد و موجب لکه دار شدن چهره برجسته و درخشان دین و تشیع است، پرهیز شود.‏


 نوشته شده توسط یک گمنام در یکشنبه 87/4/16 و ساعت 12:33 صبح | نظرات دیگران()

فصل چهارم- علل صدور حکم حکومتی رهبر معظم انقلاب درباره قمه‏زنی
 
مطالب ارائه شده در این فصل، از بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه‏ای(ادام الله ظله) گزینش و ارائه شده است.‏

مقدمه
 
بنده خیلی متأسفم که بگویم در این سه، چهار سال اخیر، برخی کارها در ارتباط با مراسم عزاداری ماه محرّم دیده شده است که دست‏هایی به غلط، آن را در جامعه‌ی ما ترویج کرده‌اند.‏ کارهایی را باب می‌کنند و رواج می‌دهند که هر کس ناظرِ آن باشد، برایش سؤال به وجود می‌آید.‏ به عنوان مثال، در قدیم‌الایام بین طبقه‌ی عوام‌النّاس معمول بود که در روزهای عزاداری، به بدن خودشان قفل می‌زدند!‏ البته، پس از مدتی، بزرگان و علما آن را منع کردند و این رسمِ غلط برافتاد.‏.‏.‏ قمه زدن نیز همین‌طور است.‏ قمه زدن هم از کارهای خلاف است.‏(.‏ بیاناتدر جمع روحانیون استان "کهگیلویه و بویراحمد" در آستانه‌ی ماه محرم17/03/1373)55

ماهیت قمه زنی

الف- جعلی بودن
 
قمه زدن، سنّتی جعلی است.‏ از اموری است که مربوط به دین نیست و بلاشک، خدا هم از انجام آن راضی نیست.‏(.‏ همان)56

ب- بدعت بودن
 
من حقیقتاً هر چه فکر کردم، دیدم نمی‌توانم این مطلب - قمه زدن - را که قطعاً یک خلاف و یک بدعت است، به اطّلاع مردم عزیزمان نرسانم.‏ این کار را نکنند؛ بنده راضی نیستم.‏(.‏ همان)57

ج- نماد وهن مذهب تشیع
 
این‌جانب می‌بینم که چگونه اخلاص و محبّت مردم به سالار شهیدان حضرت اباعبداللَّه‌الحسین (علیه‌السّلام) مورد جفا در قضاوت‏های جهانی واقع می‌شود، چگونه درک روشن‌بینانه‌ی آنان در اعتقاد به مقام والای اهل بیت (علیهم‌السّلام)، به خاطر بعضی اعمال جاهلانه، حمل بر اموری می‌شود که از ساحت شیعه و ائمه‌ی بزرگوارشان بسی دور است.‏.‏.‏ می‌بینم که بعض اعمالی که هیچ ریشه‌ی دینی هم ندارد، بهانه به دست دشمن مغرض می‌دهد که بدان وسیله هم اسلام و تشیّع را -‏العیاذباللَّه- به عنوان آئین خرافه معرفی کنند.‏(.‏ پاسخ به نامه‌ی امام جمعه‌ی اردبیل حجةالاسلام والمسلمین آقای مروج 27/03/1373)58

د- خرافی بودن و مصداق عزاداری نبودن قمه زنی
 
کارِ غلطی است که عدّه‌ای قمه به دست بگیرند و به سر خودشان بزنند و خون بریزند.‏ این کار را می‌کنند که چه بشود؟!‏ کجای این حرکت، عزاداری است؟!‏ البته، دست بر سر زدن، به نوعی نشانه‌ی عزاداری است.‏ شما بارها دیده‌اید، کسانی که مصیبتی برایشان پیش می‌آید، بر سر و سینه‌ی خود می‌کوبند.‏ این نشانه‌ی عزاداری معمولی است.‏ اما شما تا به حال کجا دیده‌اید که فردی به خاطر رویکرد مصیبتِ عزیزترین عزیزانش، با شمشیر بر مغز خود بکوبد و از سرِ خود خون جاری کند؟!‏ کجای این کار، عزاداری است؟!‏(.‏ بیانات در جمع روحانیون استان "کهگیلویه و بویراحمد" در آستانه‌ی ماه محرم17/03/1373)59

آثار وبازتاب‌های منفی قمه زنی

الف- مخدوش شدن چهره تشیع
 
نباید کاری کنیم که آحاد جامعه‌ی اسلامی برتر، یعنی جامعه‌ی محبِ‌ّ اهل‌بیت(علیهم‌السّلام) که به نام مقدس ولی عصر(ارواحنافداه)، به نام حسین‌بن‌علی(علیه‌السّلام) و به نام امیرالمؤمنین(علیه‌الصّلاهوالسّلام) مفتخرند، در نظر مسلمانان و غیرمسلمانان عالم، به عنوان یک گروه آدم‏های خرافی بی‌منطق معرفی شوند.‏(.‏ همان)60


 نوشته شده توسط یک گمنام در یکشنبه 87/4/16 و ساعت 12:31 صبح | نظرات دیگران()

ب- سوء استفاده دشمن از قمه زنی برای تبلیغ بر ضد تشیع
 
می‌بینم که چگونه عزاداری بر جگرگوشگان زهرای اطهر (علیهم‌السّلام) مورد تبلیغ سوء دشمنان متعصّب و تبلیغات‌چی‌های شیطان استعمار قرار می‌گیرد، می‌بینم که بعض اعمالی که هیچ ریشه‌ی دینی هم ندارد، بهانه به دست دشمن مغرض می‌دهد که بدان وسیله هم اسلام و تشیّع را العیاذباللَّه به عنوان آئین خرافه معرفی کنند و هم بغض و عداوت خود را نسبت به نظام مقدّس جمهوری اسلامی در تبلیغات خود آشکار سازند.‏(- پاسخ به نامه‌ی امام جمعه‌ی اردبیل حجةالاسلام والمسلمین آقای مروج 27/03/1373)61
من در دو، سه سال قبل از این، راجع به قمه‌زدن مطلبی را گفتم و مردم عزیز ما، آن مطلب را با همه‏ی وجود پذیرفتند و عمل کردند.‏ اخیراً مطلبی را کسی به من گفت که خیلی برایم جالب و عجیب بود.‏ برای شما هم آن مطلب را نقل می‌کنم.‏ کسی که با مسائل کشور شوروی سابق و این بخشی که شیعه‌نشین است - جمهوری آذربایجان - آشنا بود، می‌گفت:‏ آن زمان که کمونیست‏ها بر منطقه‌ی آذربایجان شوروی سابق مسلّط شدند، همه‌‏ی آثار اسلامی را از آن‌جا محو کردند.‏ مثلاً مساجد را به انبار تبدیل کردند، سالن‏های دینی و حسینیه‌ها را به چیزهای دیگری تبدیل کردند و هیچ نشانه‌ای از اسلام و دین و تشیّع باقی نگذاشتند.‏ فقط یک چیز را اجازه دادند و آن، قمه زدن بود!‏ دستورالعمل رؤسای کمونیستی به زیردستان خودشان این بود که مسلمانان حق ندارند نماز بخوانند، نماز جماعت برگزار کنند، قرآن بخوانند، عزاداری کنند، هیچ کار دینی نباید بکنند؛ اما اجازه دارند قمه بزنند!‏ چرا؟ چون قمه زدن، برای آنها یک وسیله‌ی تبلیغ بر ضدّ دین و بر ضدّ تشیع بود.‏ بنابراین، گاهی دشمن از بعضی چیزها، این گونه علیه دین استفاده می‌کند.‏ هر جا خرافات به میان آید، دین خالص بدنام خواهد شد(- بیانات در اجتماع بزرگ مردم در صحن امام خمینی(ره) مشهد مقدس رضوی01/01/1376)62.‏

ج- ضایع شدن فداکاری‏ گذشتگان برای حفظ آبروی تشیع
 
شیعه‌ی محبّ و مخلصی که در روز عاشورا با قمه سر و روی خود و حتی کودکان خردسال خود را خونین می‌کند، آیا راضی است که با این عمل خود در روزگاری که هزاران چشم عیب‌جو و هزاران زبان بدگو، در پی بد معرّفی کردن اسلام و تشیع است، عمل او را مستمسک دشمنی خود قرار بدهد؟ آیا راضی است که با تظاهر به این عمل، خون ده‏ها هزار جوان بسیجی صفت عاشق را که برای آبرو دادن به اسلام و تشیّع و نظام جمهوری اسلامی بر زمین ریخته شده است، ضایع سازد؟(.‏ پاسخ رهبر معظم انقلاب به نامه‌ی امام جمعه‌ی اردبیل حجةالاسلام والمسلمین آقای مروج 27/03/1373)63


 نوشته شده توسط یک گمنام در یکشنبه 87/4/16 و ساعت 12:30 صبح | نظرات دیگران()

3. ضرورت مقابله با قمه زنی

می‌دانم عدّه‌ای خواهند گفت:‏ "حق این بود که فلانی اسم قمه را نمی‌آورد.‏" خواهند گفت:‏ "شما به قمه زدن چه کار داشتید؟ عدّه‌ای می‌زنند؛ بگذارید بزنند!‏" نه؛ نمی‌شود در مقابل این کارِ غلط سکوت کرد.‏ اگر به گونه‌ای که طی چهار، پنج سال اخیرِ بعد از جنگ، قمه زدن را ترویج کردند و هنوز هم می‌کنند، در زمان حیات مبارک امام (رضوان‌اللَّه‌علیه) ترویج می‌کردند، قطعاً ایشان در مقابل این قضیه می‌ایستادند.‏(- بیانات در جمع روحانیون استان "کهگیلویه و بویراحمد" در آستانه‌ی ماه محرم17/03/1373)64

الف- توجه به عوامل ترویج قمه زنی

این کار، قطعاً خلاف است.‏ امام حسین(علیه‌السّلام)، به این معنا راضی نیست.‏ من نمی‌دانم کدام سلیقه‌هایی و از کجا این بدعت‏های عجیب و خلاف را وارد جوامع اسلامی و جامعه‌ی انقلابی ما می‌کنند؟!‏(- همان)65

ب- علت عدم موضع‏گیری علمای سلف 

علمای سلف دستشان بسته بود و نمی‌توانستند بگویند "این کار، غلط و خلاف است.‏" امروز روز حاکمیت اسلام و روز جلوه‌ی اسلام است.‏(- همان)66

ج- تبیین اولویت ضررهای اجتماعی قمه‏زنی نسبت به ضررهای فردی آن
 
آنچه از قول مراجع سلف (رحمت‏اللَّه‌علیهم) نقل شده است، بیش از این نیست که اگر این کار ضرر معتنی‌به ندارد جایز است؟ آیا سبک کردن شیعه در افکار جهانیان ضرر معتنی‌به نیست؟ آیا مخدوش کردن محبّت و عشق شیعیان به خاندان مظلوم پیامبر (صلّی‌اللَّه‌علیه‌واله) و بخصوص شیفتگی بی‌حد و حصر آنان به سالار شهیدان (علیه‌السّلام) را بد جلوه دادن، ضرر نیست؟ کدام ضرر از این بالاتر است؟(- پاسخ به نامه‌ی امام جمعه‌ی اردبیل حجةالاسلام والمسلمین آقای مروج 27/03/1373)67


 نوشته شده توسط یک گمنام در یکشنبه 87/4/16 و ساعت 12:13 صبح | نظرات دیگران()

د- عمومیت پیدا کردن و تظاهر به قمه زنی در زمان کنونی
 
اگر کسی تظاهر به این معنا کند که بخواهد قمه بزند، من قلباً از او ناراضی‌ام.‏ این را من جدّاً عرض می‌کنم.‏ یک وقت بود در گوشه و کنار، چند نفر دوْرِ هم جمع می‌شدند و دور از انظار عمومی مبادرت به قمه‌زنی می‌کردند و کارشان، تظاهر - به این معنا که امروز هست- نبود.‏ کسی هم به خوب و بدِ عملشان کار نداشت؛ چرا که در دایره‌ی محدودی انجام می‌شد.‏ اما یک وقت بناست که چند هزار نفر، ناگهان در خیابانی از خیابان‏های تهران یا قم یا شهرهای آذربایجان و یا شهرهای خراسان ظاهر شوند و با قمه و شمشیر بر سر خودشان ضربه وارد کنند؛ این کار، قطعاً خلاف است.‏ امام حسین(علیه‌السّلام)، به این معنا راضی نیست.‏ من نمی‌دانم کدام سلیقه‌هایی و از کجا این بدعت‏های عجیب و خلاف را وارد جوامع اسلامی جامعه‌ی انقلابی ما می‌کنند؟!‏(- بیانات در جمع روحانیون استان "کهگیلویه و بویراحمد" در آستانه‌ی ماه محرم17/03/1373)68
اگر قمه زدن به صورت عملی انفرادی در خانه‌های در بسته انجام می‌گرفت، ضرری که ملاک حرمت است، فقط ضرر جسمی بود، ولی وقتی این کار علی رؤوس‌الاشهاد و در مقابل دوربین‏ها و چشم‌های دشمنان و بیگانگان بلکه در مقابل چشم جوانان خودمان انجام می‌گیرد، آن وقت دیگر ضرری که باید معیار حرمت باشد فقط ضرر جسمی و فردی نیست، بلکه مضرات بزرگ تبلیغی که با آبروی اسلام و شیعه سروکار دارد نیز باید مورد توجّه باشد.‏ امروز این ضرر، بسیار بزرگ و شکننده است و لذا قمه زدن علنی و همراه با تظاهر، حرام و ممنوع است(.‏ همان)69

 نوشته شده توسط یک گمنام در یکشنبه 87/4/16 و ساعت 12:3 صبح | نظرات دیگران()
<      1   2   3      >
درباره خودم

خاطرات
یک گمنام
شهیدان از همان آغاز ،ساکنان بهشت عدن الهی بوده اند.

آمار وبلاگ
بازدید امروز: 42
بازدید دیروز: 51
مجموع بازدیدها: 225767
جستجو در صفحه

لوگوی دوستان
خبر نامه
 
وضیعت من در یاهو